ponedjeljak, 4. veljače 2013.

30. TOTALNO PRODUKTIVNO ODRŽAVANJE (Total Productive Maintenance)


        Otkazi mašina su jedan od najvećih problema u LEAN proizvodnji. Pouzdanost opreme u proizvodnim postrojenjima je izuzetno značajna jer je dovoljno da jedna mašina otkaže, pa da dođe do zaustavljanja cijele proizvodne linije. Važan alat za minimiziranje pojave otkaza u procesu proizvodnje je „totalno produktivno održavanje“. LEAN proizvodnja teži ka 100 % pouzdanosti i dostupnosti opreme.

         LEAN proizvodnja cilja ka eliminiranju gubitaka. Jasno je da bilo koji vid čekanja gubitak za poduzeće. Također LEAN proizvodnja inzistira na proizvodnji samo onoga što je kupac naručio i naručenog proizvoda u najkraćem vremenu. Otkazom mašina tokom proizvodnje ne mogu se ispoštovati dati rokovi i poduzeće može izgubiti kupca. Da ne bi došlo do ovakvih gubitaka uvedeno je i razvijano totalno produktivno održavanje. Osnovni elementi totalnog produktivnog održavanja su preventivno i korektivno održavanje.

        Za sprovođenje preventivnog održavanja na mašinama zaduženi su radnici koji i rade na tim mašinama. Svako radno mjesto posjeduje opremu za osnovno preventivno održavanje, podmazivanje i čišćenje. Najčešće se osnovno preventivno održavanje obavlja u fiksnim vremenskim intervalima (dnevno). Za ostali dio održavanja koriste se uređaji za dijagnosticiranje i preporuke proizvođača koliko često treba mijenjati neki dio. Što je oprema za dijagnosticiranje preciznija i lakša za upotrebu, češće će biti i provjere mašina i umanjena šansa za otkaz.

        Korektivno održavanje je sistematska analiza otkaza. Na osnovu analiza prirode i učestalosti otkaza na nekoj mašini, određuje se hoće li se mašina popraviti ili zamijeniti drugom. Cilj korektivnog održavanja je da se pronađu korijenski uzroci otkaza i eliminiraju, kako se otkazi sa istim uzrokom ne bi ponovili. Još jedan bitni aspekt korektivnog održavanja je određivanje osobina koje trebaju posjedovati mašine u proizvodnom sistemu (ili koje treba nabaviti). Ključno je da se mašine mogu lako održavati i da se lako mogu dijagnosticirati njihova trenutna stanja, kako bi radnici koji ih koriste što lakše obavljali posao.

        Totalno produktivno održavanje je veoma teško za ostvariti iz 2 razloga. Prvi razlog je zato što zahtijeva apsolutnu posvećenost cijelog poduzeća, a drugi razlog je vrijeme implementiranja, jer je za TPM potrebno dugo vremena. Vrijeme igra bitnu ulogu jer se tokom vremena implementacije TPM-a dobijaju:

-        potrebne najbolje procedure za održavanje,

-        informacije o otkazima od kojih se prave šeme otkaza mašina,

-        visoko obučeni radnici koji u najkraćem vremenskom roku mogu održavati mašine.

        Totalno produktivno održavanje pokušava povećati ukupnu efikasnost opreme (overall equipment effectiveness). Osnovna formula za izračunavanje ukupne efikasnosti opreme je:

UEO = E x K x U

Gdje je:

UEO = ukupna efikasnost opreme,

E = efikasnost opreme,

K = koeficijent učinaka,

U = učešće dobrih proizvoda.

 
        Proizvođači svjetske klase imaju najmanje 85 % ukupne efikasnosti opreme. Takva poduzeća imaju najmanje:

-        efikasnosti opreme 90 %,

-        koeficijent učinaka 95 %,

-        učešće dobrih proizvoda 99 %,

-        sveukupni UEO = 85 %.

 
        Postoji 6 osnovnih gubitaka koji smanjuju efektivnost sistema, a koje totalno produktivno održavanje pokušava eliminirati:

1)    Iznenadni otkazi,

2)    Gubici zastoja – otkaza,

3)    Postavljanje i podešavanje opreme,

4)    Prazni hodovi i mali zastoji,

5)    Gubici efikasnosti (brzine rada),

6)    Smanjenje stvarne brzine rada.

 
        Totalno produktivno održavanje je decentralizirano, što također otežava implementaciju ako tokovi informacija u poduzeću nisu savršeni. Rezervni dijelovi, kao nužno zlo poduzeća, se kod decentraliziranih organizacija mogu duplirati uslijed loše delegacije odgovornosti za timove i nedostatka povratnih informacija kada se proces održavanja obavi.

 

Primjena totalnog produktivnog održavanja

        Totalno produktivno održavanje je našlo primjenu i van proizvodnje. Zanimljivo je da poznati svjetski lanac brze hrane McDonalds upravo koristi TPM. Svakodnevno se sve mašine rastavljaju , čiste i podmazuju kako ne bi došlo do otkaza i kako kupac ne bi čekao duže na hranu, s obzirom da je osnovna osobina takvih restorana brzina. TPM je našlo primjenu u bolnicama gdje se vrši i preventivno i korektivno održavanje operacione opreme i opreme za dijagnozu kako se ne bi dešavalo da uređaji otkažu baš kad je potrebno. Filozofija TPM-a je iskorištena i kod avio kompanija. Pored toga što se avioni održavaju u skladu sa preventivnim održavanjem veće su i kaizen aktivnosti i korektivno održavanje je od velike koristi. Jedna od najvećih avio kompanija u USA Southwest Airlines koristi isključivo jednu vrstu aviona i to BOEING 737, avion srednje veličine. Korištenjem jednog modela u mnogome se smanjuju troškovi održavanja i smanjuje pasiva, jer nema potrebe držati na lageru veliki broj različitih dijelova različitih proizvođača, a svi avioni su uvijek spremni.

Nema komentara:

Objavi komentar