Otkazi mašina su jedan od najvećih problema u LEAN proizvodnji.
Pouzdanost opreme u proizvodnim postrojenjima je izuzetno značajna jer je
dovoljno da jedna mašina otkaže, pa da dođe do zaustavljanja cijele proizvodne
linije. Važan alat za minimiziranje pojave otkaza u procesu proizvodnje je
„totalno produktivno održavanje“. LEAN proizvodnja teži ka 100 % pouzdanosti i
dostupnosti opreme.
LEAN proizvodnja cilja ka eliminiranju gubitaka. Jasno je da bilo koji
vid čekanja gubitak za poduzeće. Također LEAN proizvodnja inzistira na
proizvodnji samo onoga što je kupac naručio i naručenog proizvoda u najkraćem
vremenu. Otkazom mašina tokom proizvodnje ne mogu se ispoštovati dati rokovi i
poduzeće može izgubiti kupca. Da ne bi došlo do ovakvih gubitaka uvedeno je i
razvijano totalno produktivno održavanje. Osnovni elementi totalnog
produktivnog održavanja su preventivno i korektivno održavanje.
Za sprovođenje preventivnog održavanja na mašinama zaduženi su radnici
koji i rade na tim mašinama. Svako radno mjesto posjeduje opremu za osnovno
preventivno održavanje, podmazivanje i čišćenje. Najčešće se osnovno
preventivno održavanje obavlja u fiksnim vremenskim intervalima (dnevno). Za
ostali dio održavanja koriste se uređaji za dijagnosticiranje i preporuke
proizvođača koliko često treba mijenjati neki dio. Što je oprema za
dijagnosticiranje preciznija i lakša za upotrebu, češće će biti i provjere
mašina i umanjena šansa za otkaz.
Korektivno održavanje je sistematska analiza otkaza. Na osnovu analiza
prirode i učestalosti otkaza na nekoj mašini, određuje se hoće li se mašina
popraviti ili zamijeniti drugom. Cilj korektivnog održavanja je da se pronađu
korijenski uzroci otkaza i eliminiraju, kako se otkazi sa istim uzrokom ne bi
ponovili. Još jedan bitni aspekt korektivnog održavanja je određivanje osobina
koje trebaju posjedovati mašine u proizvodnom sistemu (ili koje treba
nabaviti). Ključno je da se mašine mogu lako održavati i da se lako mogu
dijagnosticirati njihova trenutna stanja, kako bi radnici koji ih koriste što
lakše obavljali posao.
Totalno produktivno održavanje je veoma teško za ostvariti iz 2
razloga. Prvi razlog je zato što zahtijeva apsolutnu posvećenost cijelog
poduzeća, a drugi razlog je vrijeme implementiranja, jer je za TPM potrebno
dugo vremena. Vrijeme igra bitnu ulogu jer se tokom vremena implementacije
TPM-a dobijaju:
-
potrebne najbolje procedure za održavanje,
-
informacije o otkazima od kojih se prave šeme
otkaza mašina,
-
visoko obučeni radnici koji u najkraćem vremenskom
roku mogu održavati mašine.
Totalno produktivno održavanje pokušava povećati ukupnu efikasnost
opreme (overall equipment effectiveness). Osnovna formula za izračunavanje
ukupne efikasnosti opreme je:
UEO = E x K x U
Gdje je:
UEO = ukupna efikasnost opreme,
E = efikasnost opreme,
K = koeficijent učinaka,
U = učešće dobrih proizvoda.
Proizvođači svjetske klase imaju najmanje 85 % ukupne efikasnosti
opreme. Takva poduzeća imaju najmanje:
-
efikasnosti opreme 90 %,
-
koeficijent učinaka 95 %,
-
učešće dobrih proizvoda 99 %,
-
sveukupni UEO = 85 %.
Postoji 6 osnovnih gubitaka koji smanjuju efektivnost sistema, a koje
totalno produktivno održavanje pokušava eliminirati:
1)
Iznenadni otkazi,
2)
Gubici zastoja – otkaza,
3)
Postavljanje i podešavanje opreme,
4)
Prazni hodovi i mali zastoji,
5)
Gubici efikasnosti (brzine rada),
6)
Smanjenje stvarne brzine rada.
Totalno produktivno održavanje je decentralizirano, što također otežava
implementaciju ako tokovi informacija u poduzeću nisu savršeni. Rezervni
dijelovi, kao nužno zlo poduzeća, se kod decentraliziranih organizacija mogu
duplirati uslijed loše delegacije odgovornosti za timove i nedostatka povratnih
informacija kada se proces održavanja obavi.
Primjena totalnog produktivnog održavanja
Totalno produktivno održavanje je našlo primjenu i van proizvodnje.
Zanimljivo je da poznati svjetski lanac brze hrane McDonalds upravo koristi
TPM. Svakodnevno se sve mašine rastavljaju , čiste i podmazuju kako ne bi došlo
do otkaza i kako kupac ne bi čekao duže na hranu, s obzirom da je osnovna
osobina takvih restorana brzina. TPM je našlo primjenu u bolnicama gdje se vrši
i preventivno i korektivno održavanje operacione opreme i opreme za dijagnozu
kako se ne bi dešavalo da uređaji otkažu baš kad je potrebno. Filozofija TPM-a
je iskorištena i kod avio kompanija. Pored toga što se avioni održavaju u
skladu sa preventivnim održavanjem veće su i kaizen aktivnosti i korektivno
održavanje je od velike koristi. Jedna od najvećih avio kompanija u USA
Southwest Airlines koristi isključivo jednu vrstu aviona i to BOEING 737, avion
srednje veličine. Korištenjem jednog modela u mnogome se smanjuju troškovi
održavanja i smanjuje pasiva, jer nema potrebe držati na lageru veliki broj
različitih dijelova različitih proizvođača, a svi avioni su uvijek spremni.

Nema komentara:
Objavi komentar