četvrtak, 13. prosinca 2012.

27. SMED


        SMED je akronim za Single Minute Exchange Of a Die i označava tehniku smanjenja vremena promjene i kalibriranja alata na fleksibilnim mašinama.

         Kada su Taichi Ohno i Shigeo Shingo projektirali LEAN tok u proizvodnji (u tvornicama Toyota u japanu), naišli su na veliki problem kod fleksibilnosti proizvodnje, jer je promjena nekih alata u tadašnjoj auto industriji trajala 2 do 3 dana. To je bio velik problem za projektiranje proizvodnog miksa i izjednačavanje heijunke. Skraćenje vremenskog trajanja promjene alata je bila od krucijalnog značaja za cijelu LEAN filozofiju, jer da se kojim slučajem nije uspjelo u skraćenju vremena, fleksibilnost sistema bi bila umanjena, a sistem ne bi bio konkurentan masovnoj proizvodnji.

         Promjena alata na preši za proizvodnju šasije je predstavljala najveći problem, jer je vrijeme za promjenu alata bilo 2 dana. Preša je predstavljala usko grlo proizvodnje. Preša bi morala proizvesti dovoljno dijelova za proizvodnju u naredna 2 dana, tek onda bi se izvršila zamjena alata i tek onda bi drugi dijelovi za šasiju drugog modela automobila mogli da se proizvode. S tolikom dužinom trajanja promjene alata ne bi postojalo ni dnevnog proizvodnog miksa ni izjednačavanja količina i sistem izvlačenja bi doživio neuspjeh. Osnovni problem je bila težina alata preše koji je iznosio 16 tona. Težinu nije bilo moguće promijeniti, jer je preša morala oblikovati debeo lim jednim pritiskom na površinu lima. Alat bi se skidao kranom i postavljao na drugo mjesto. Kada bi se postavio radnici su zavrtali šarafe, kalibrirali alat, te proizvodili nekoliko serija dok se ne bi dobila željena preciznost preše. Vrijeme postavljanja alata za prešu je umnogome zavisilo od spretnosti radnika i rukovoditelja krana.

        Shiego Shingo je analizirao sve operacije i serijom kaizen radionica je uspio smanjiti promjenu alata na 16 minuta! Prvo što je uradio je bilo postavljanje 2 krana kako se ne bi dupliralo vrijeme za spuštanje i podizanje gornjeg dijela preše sa alatom. Zatim je fiksirao pokrete krana kako bi bili brži i precizniji. Zatim je postavio senzore na donji dio preše koji su signalizirali spušta li se gornji dio preše na odgovarajuće mjesto i projektirao jednostavne šarafe za pričvršćivanje preše. Poslije nekoliko tjedana vrijeme postavljanja preše je spušteno na 16 minuta, a unapređenjem i rutinizacijom postupka promjena je svedena na 10 minuta. To je i bio cilj SMED-a.

        Metoda koja je korištena pri smanjenju vremena za postavljanje preše je omogućila da vrijeme promjene svih ostalih alata bude umanjeno. Pronađena su rješenja u konstrukciji, pojednostavljeno je postavljanje alata i inzistiralo se na uvježbavanju radnika i unapređivanju njihovih tehnika. Na taj način je odziv na potrebe kupca postao mnogo kraći i fleksibilna proizvodnja je mogla početi potpunu implementaciju.
 

Nema komentara:

Objavi komentar